Thursday, January 28, 2010

Kesempitan Jiwa

Copy Paste : Kesempitan Jiwa

Bismillahirrahmannirrahim..

Tertarik dgn sepotong ayat,kiriman dr ukhti tercinta yg kini sedang jauh dimata. Ayat nya pendek dan simple, tp telah membekas dlm hati Yu_aY pg ini..

~insyaAllah yang masih mampu bertahan dengan ihsan Allah ..~

Sgt terkesan dgn perkataan “ihsan Allah”. Terkesan dan terpukul dgn diri sendiri yg sepertinya sudah lama terlupa dgn hakikat Ihsan dariNya. Terlupa kerana diri sendiri seperti sudah lama tidak mengapply kan ihsan (kasih syg) dlm melalui jalan ini.

“kesibukan” dan “keletihan” . Mesti antum semua dah bosan, dgn 2 perkataan itu, tetapi itulah hakikatnya. daie mana yg x sibuk kn? Cuma, kali ini, Yu_aY sekadar ingin berkongsi ttg kesempitan jiwa apabila menghadapi 2 keadaan itu.

Dalam keadaan normal, « dakwah Kita adalah dakwah kasih sayang » sangat mudah diungkap dan dipply. Tp dalam keadaan tertekan, mampukah kita lakukannya?


Jom refleks pd sikap kita terhadap anak binaan kita. Dalam keadaan kepenatan, masihkah kita mampu menerima alasan tatkala borang Mutabaah amal masih byk yg kosong? Dalam keadaan tertekan, masihkah kita mampu memberi senyuman ikhlas, yg sentiasa menjadi penawar utk mereka meneruskan perjuangan? Dalam kesibukan kita, masihkah ada masa mencari penyelesaian tentang musykilah fardi mereka? Dalam kesempitan jiwa ini, masih mampukah kita menyelami hati budi mereka, dan meletakkan kita ditempat mereka? Atau melayan karenah mereka yg semestinya pelbagai..

Lihat pula pd hubungan kita dgn sahabat seperjuangan. Dalam keadaan penuh tertekan ini, masih adakah masa kita utk bertanya khabar dan memahami mereka? Adakah kita masih mampu bersyura dgn penuh hikmah dan kasih sayang? Adakah masih mampu bersabar, jika gerak kerja tidak selancar spt yg diharapkan? Adakah mampu berlapang dada, dgn sahabat² yg sepertinya masih tidak faham dgn konsep dakwah yg kita perjuangkan? Lantas kita menghukum mereka, hanya kerana kita beranggapan yg sepatutunya mereka sudah faham akan tabiat jn ini?

Sungguh, daie juga manusia biasa yg ada turun naik nya. Bukan nk mencari alasan utk membuat kesilapan, tp itulah hakikat yg cuba Yu_aY sampaikan. Lantas memuhasabah sebelum, semasa dan selepas melakukan suatu perkara adalah sgt² perlu, agar kesilapan yg sama tidak diulang berkali².

Ukhuwwah juga memainkan peranan yg sgt besar. Krn itu, rukun usrah (taaruf, tafahum dantakaful) kita semuanya berkait dgn ukhuwwah. Diawal-awal penglibatan kita, elemen utama ygditerapkan selain aqidah, adalah ukhuwwah. Setelah kita diikat dgn ikatan fikri, datang pula ikatan a’dtifi (perasaan) barulah ikatan tanzimi(persatuan). Kerana tanpa ikatan ukhuwah yg mantap diawal perjalanan, tidak mungkin kita boleh survive dlm arus dakwah yg semakin hari semakin mencabar.

Di saat² kelelahan dan kekeringan jiwa ini, Yu_aY sgt mengesyorkan agar para dai’e keluar ber’outing’ sebentar. Lupakan sementara semua kerja (tp kejap je tau!), dan berukhuwwahlah. Tidak perlu lama, tp cukup utk membasahkan hati dan mengembangkan jiwa. Bekalan utk terus bekerja selepasnya. Kerana dakwah kita memrlukan daie yg luas hatinya.

Akhir kalam, bekerjalah.. kerana rehat kita hanya di sana..

p/s- wahai assaff sekalian (nama baru bg buruj), mari kita terus bekerja keranaNya..doakan kami terus tetap dlm jalan ini..


p/s- rindu akak2 y pernah bersama kami. Alhamdulillah, moga Allah beri kekuatan pada kami.


p/s- maybe nak tukar nama blog ni jadi "As-Saff". He he. Since nama kami dah berubah! :)


Dan (dia berkata): "Hai kaumku, mohonlah ampun kepada Tuhanmu lalu bertobatlah kepada-Nya, niscaya Dia menurunkan hujan yang sangat deras atasmu, dan Dia akan menambahkan kekuatan kepada kekuatanmu, dan janganlah kamu berpaling dengan berbuat dosa".

No comments: